RoHS 3 może nadejść: jak się wypowiedzieć

Udostępnij:

Dyrektywa UE w sprawie ograniczenia stosowania substancji niebezpiecznych (RoHS) reguluje stosowanie niektórych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (EEE). Dyrektywa ta jest obecnie poddawana gruntownemu przeglądowi, który może ostatecznie zakończyć się jej przekształceniem. Choć obecnie dostępnych jest niewiele konkretnych szczegółów, przegląd ten doprowadzi do istotnych zmian w zakresie zgodności z dyrektywą RoHS, w tym do tego, że dyrektywa RoHS 3 może stać się rozporządzeniem UE, a nie dyrektywą.

Co to jest RoHS?

Dyrektywa RoHS koncentruje się na ograniczeniu stosowania niektórych substancji niebezpiecznych - zarówno w celu ochrony zdrowia ludzkiego, jak i środowiska. Ponadto dyrektywa RoHS ma na celu ograniczenie wpływu tych substancji i zmniejszenie narażenia w miejscu pracy.

Aby spełnić wymagania dyrektywy RoHS, firmy muszą kontrolować stosowanie tych substancji niebezpiecznych w produkcji wszelkich urządzeń, które wchodzą w jej zakres. Muszą także przechowywać dokumentację techniczną potwierdzającą zgodność z dyrektywą. Może to być trudne dla złożonych producentów ze względu na ich rozbudowane łańcuchy dostaw.

Podobnie, każdy produkt EEE zawierający substancje objęte ograniczeniami powyżej maksymalnych limitów stężenia na poziomie jednorodnym (zwykle najmniejszy element lub powłoka elementu) zostanie wykluczony z rynku UE.

Dlaczego RoHS jest poddawany rewizji?

Dyrektywa RoHS nie jest po raz pierwszy poddawana rewizji. Dyrektywa weszła w życie w lipcu 2006 r. i została przekształcona w RoHS 2 w styczniu 2013 r., przy czym pierwotna lista sześciu substancji podlegających ograniczeniom została rozszerzona do 10 w lipcu 2019 r.

Zgodnie z art. 24 dyrektywy RoHS 2 obecnie trwa przegląd mający na celu ocenę funkcjonowania dyrektywy w praktyce i osiągnięcia jej celów. W UE istnieje również silniejszy nacisk na zrównoważony rozwój łańcucha dostaw - usuwanie z produktów substancji, które mają długotrwały wpływ na środowisko i zdrowie ludzkie. W związku z tym dokonywany jest przegląd i zmiana wielu przepisów, w tym rozporządzenia w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) oraz rozporządzenia w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania (CLP).

Jak wziąć udział w konsultacjach społecznych

Obecnie prowadzone są konsultacje społeczne, które potrwają do 2 czerwca 2022 roku. Konsultacje te umożliwią zainteresowanym stronom przedstawienie swoich punktów widzenia i opinii na temat potencjalnych zmian w RoHS, w tym usprawnienia procesu wprowadzania nowych substancji oraz analizy listy produktów wyłączonych. Na tym etapie nie wyklucza się jednak całkowitego uchylenia dyrektywy RoHS.

Aby wziąć udział w konsultacjach społecznych, zainteresowane strony powinny przejść na tę stronę i wypełnić kwestionariusz.

Kwestionariusz zawiera pytania dotyczące:

  • Konsekwencji potencjalnego przekształcenia dyrektywy RoHS w rozporządzenie
  • Czy niektóre EEE, takie jak technologia identyfikacji radiowej (RFID) i panele fotowoltaiczne, powinny zostać objęte zakresem dyrektywy RoHS
  • Jaki byłby rozsądny okres przejściowy na włączenie nowych substancji podlegających ograniczeniom do załącznika II.

Chcesz dowiedzieć się więcej o swoich wymaganiach RoHS? Zapoznaj się z naszym Podręcznikiem zgodności z dyrektywą RoHS.


Dyrektywa a rozporządzenie

Ponieważ ta nowelizacja może zmienić RoHS z dyrektywy na rozporządzenie, ważne jest, aby znać różnicę między nimi.

W UE dyrektywa określa wyniki, które muszą być osiągnięte. Jednak każde państwo członkowskie musi "transponować" dyrektywę do prawa krajowego. W ten sposób państwa członkowskie mają więcej swobody, jeśli chodzi o sposób, w jaki podchodzą do celu dyrektywy.

Z drugiej strony rozporządzenie staje się prawem dla każdego państwa członkowskiego w dniu jego wejścia w życie, bez konieczności transpozycji do prawa krajowego.

Dlatego też, jeśli RoHS 3 ma być rozporządzeniem, wyeliminuje to zakres lub możliwość wystąpienia różnic pomiędzy państwami członkowskimi w momencie wdrożenia.

RoHS 3

W 2015 roku w dyrektywie zmieniającej RoHS 2 wymieniono cztery dodatkowe substancje chemiczne (wszystkie ftalany), które zostały dodane do substancji objętych ograniczeniami w 2019 roku:

  • Ftalan bis (2-etyloheksylu) (DEHP)
  • Ftalan benzylu-butylu (BBP)
  • Ftalan dibutylu (DBP)
  • Ftalan diizobutylu (DIBP)

Aktualizacja ta była często - niesłusznie - nazywana przez wielu "RoHS 3", ale nadal zalicza się do RoHS 2, ponieważ nie była przekształceniem dyrektywy i nie zmieniła przepisów po kompleksowym przeglądzie.

Co się stanie po zakończeniu konsultacji publicznych?

Komisja Europejska poinformowała, że po zakończeniu konsultacji publicznych ma nadzieję opublikować projekt przepisów w czwartym kwartale 2022 roku. Jeśli nie dojdzie do żadnych opóźnień, przepisy mogą zostać przyjęte już w roku 2023/2024, a ich wdrożenie może nastąpić w roku 2025/2026.

Jak zgoda może pomóc

Producenci mogą mieć trudności ze śledzeniem zmieniających się przepisów, takich jak RoHS. Dzięki zespołowi ekspertów Assent, można utrzymać dostęp do rynku, szybciej reagować na prośby klientów o dane i być na bieżąco ze wszystkimi nadchodzącymi zmianami. W ten sposób Assent pomaga Ci pracować mądrzej i widzieć głębiej swój łańcuch dostaw.

Zapoznaj się z rozwiązaniami Assent w zakresie RoHS, aby dowiedzieć się więcej o szczegółach dyrektywy i poznać swoje zobowiązania prawne.