Wyzwania dla zarządzania środowiskiem związane z akumulatorami do pojazdów elektrycznych

Udostępnij:

Teraz, gdy Volvo ogłosiło swój ambitny cel przejścia na pojazdy elektryczne do 2019 r., a wiodące kraje, takie jak Francja, wprowadzają zakaz sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi do 2040 r., pojawia się kilka pytań dotyczących pojazdów elektrycznych (EV).

Nowy nacisk na bardziej zrównoważony styl życia ożywił branżę; firmy motoryzacyjne szukają możliwości zminimalizowania wpływu na środowisko zarówno w górę, jak i w dół łańcucha dostaw, przy jednoczesnej minimalizacji odpadów. Chociaż przejście na pojazdy elektryczne otwiera nowe możliwości, to jednak pojawiające się wyzwania związane z zarządzaniem środowiskiem, z którymi firmy muszą się zmierzyć, gdy akumulatory pojazdów elektrycznych osiągną koniec swojego cyklu życia, są znaczące.

Biorąc pod uwagę wartość materiałów, które można odzyskać z samych akumulatorów, firmy chcące uczynić swój proces produkcyjny najbardziej zrównoważonym, mogą odnieść duże korzyści, nawet zanim jeszcze zostaną wprowadzone odpowiednie przepisy.

W miarę jak przemysł motoryzacyjny kontynuuje eksplorację granic pojazdów elektrycznych, na pierwszy plan wysuwa się nowy zestaw wyzwań środowiskowych. Pojawiają się pytania dotyczące akumulatorów do pojazdów elektrycznych, a producenci będą musieli szybko znaleźć na nie odpowiedzi.

Co powinno się stać z akumulatorami pojazdów elektrycznych po zakończeniu cyklu życia samochodu? Jakie przepisy środowiskowe dotyczą tych akumulatorów? Jaką rolę w cyklu życia pojazdów elektrycznych będą odgrywać urządzenia i jaką rolę będą odgrywać producenci?

Na końcu cyklu życia

Recykling akumulatorów pojazdów elektrycznych na końcu cyklu życia produktu jest postrzegany jako najbardziej ekologiczna opcja. Wiele elementów standardowego akumulatora litowo-jonowego do pojazdów elektrycznych - takich jak nikiel, kobalt, miedź i lit - można odzyskać i ponownie wykorzystać. Materiały te można odsprzedać po wysokiej wartości rynkowej, co sprawia, że wyrzucanie akumulatorów do pojazdów elektrycznych na wysypiska śmieci jest złą polityką środowiskową i ekonomiczną.

Jednak w Unii Europejskiej tylko 5% baterii litowo-jonowych jest poddawanych recyklingowi. A w niektórych przypadkach uszkodzone akumulatory litowo-jonowe mogą wydzielać toksyczne opary, które są bardzo szkodliwe dla ludzi. Pierwiastki takie jak lit i kobalt, niezbędne do produkcji tych baterii, stają się coraz bardziej poszukiwane, a ich trudne wydobycie zanieczyszcza otaczające środowisko.

Wraz z rosnącym popytem na pojazdy elektryczne, brak firm świadczących usługi recyklingu stanowi coraz większe wyzwanie. Większym problemem związanym z recyklingiem akumulatorów litowo-jonowych jest ich koszt. Coraz częściej koszt recyklingu jest wyższy niż rzeczywista wartość odzyskanego litu. Tak więc, mimo że istnieje możliwość recyklingu litu, producenci odpowiedzialni za prawidłową utylizację tych elementów zmagają się z tą narzucającą się barierą.

Zamiast tego, niektóre firmy motoryzacyjne znajdują sposoby na ponowne wykorzystanie baterii litowo-jonowych do użytku domowego lub przemysłowego, ponieważ baterie nadal mają w sobie trochę życia po tym, jak zostały zbyt zniszczone dla pojazdów elektrycznych. Pojedyncze ogniwa w środku mogą być nadal użyteczne, nawet jeśli bateria wydaje się martwa. W takim przypadku ogniwa mogą zostać wyjęte i ponownie wykorzystane do produkcji nowej baterii do pojazdów elektrycznych lub w innym zastosowaniu, np. w przenośnej jednostce energetycznej.

Przepisy środowiskowe

Będąc jedną z najbardziej zrównoważonych form transportu, samochody elektryczne mają bardzo niski negatywny wpływ na środowisko. W niektórych przypadkach możliwe jest nawet 100% zrównoważenia dzięki wykorzystaniu energii odnawialnej. Ekologiczny charakter tych samochodów nie pozostaje niezauważony przez rządy.

Rządy naciskają na producentów samochodów, aby zwiększyli sprzedaż pojazdów elektrycznych, więc firmy zdecydowanie czują ciepło. Wciąż jednak istnieje niewiele przepisów dotyczących cyklu życia baterii do pojazdów elektrycznych. W miarę rozwoju branży w kolejnych latach, z pewnością będą wprowadzane prawa i regulacje mające na celu ochronę użytkowników i środowiska. Chociaż nie ma jeszcze jasnych przepisów dotyczących recyklingu baterii litowo-jonowych, producenci powinni postępować ostrożnie i być gotowi na wszelkie przepisy, które pojawią się na horyzoncie.

Rola producentów

Mimo że nie ustalono standardów branżowych dla producentów w zakresie recyklingu akumulatorów, nie przeszkadza to producentom samochodów w wykonywaniu dużych skoków. Tesla, wiodąca firma w branży pojazdów elektrycznych, wzięła sprawę w swoje ręce i wprowadziła program recyklingu baterii w zamkniętej pętli. Program ten składa się z zamkniętej pętli, w której wszystkie materiały z produkcji i montażu ogniwa baterii są ponownie wykorzystywane, gdy jest na końcu swojego cyklu życia. W ten sposób Tesla może sprostać stale rosnącemu zapotrzebowaniu na recykling akumulatorów. Tesla nawiązała współpracę z firmą Kinsbursky Brothers w Ameryce Północnej oraz z Umicore w Europie w celu recyklingu baterii EV.

W miarę jak ta nowa branża nabiera rozpędu, producenci nie będą mieli innego wyboru, jak tylko dostosować się do nadchodzących zmian i planów dotyczących tego obiecującego biznesu. W miarę jak pojazdy napędzane gazem stają się coraz lepsze, pojazdy elektryczne wyznaczają standardy biznesowe, które należy przekraczać i stale wprowadzać innowacje.

Ze względu na złożoność i powtarzalność pojazdów elektrycznych oraz ich mechanizmów, należy zwracać szczególną uwagę na raporty środowiskowe dotyczące wszystkich procesów związanych z tymi samochodami. Recykling baterii do samochodów elektrycznych jest ważnym podejściem do zrównoważonego rozwoju, które stanie się kluczowe w nadchodzących latach, w miarę jak ich obecność na rynku będzie wzrastać. Zapoznaj się z oprogramowaniem do zarządzania środowiskiem firmy ERA, które zawiera wbudowane narzędzia do śledzenia recyklingu, raportowania emisji i danych dotyczących łańcucha dostaw.