7 błędów, o których nie wiesz, że je popełniasz, jeśli chodzi o karty charakterystyki

Udostępnij:

Oto 7 rzeczy, które, jak podejrzewam, mogą się przydać każdemu, kto jest zainteresowany kartami charakterystyki lub lepszymi wynikami. 

Informacje zawarte w kartach charakterystyki (SDS) są poufne.

Absolutnie nie. To wciąż jeden z najczęściej powtarzanych fałszywych "faktów", które słyszę na spotkaniach.

Prawda jest taka, że na informacje, które powinny być zawarte w Karcie Charakterystyki nie można nakładać obowiązku zachowania poufności. Tylko jedna rzecz może pozostać "ukryta" w SDS i jest to tajemnica nazwy chemicznej, a i to tylko w niektórych przypadkach.

Na przykład, jeśli produkt zawiera substancje niebezpieczne, które przekraczają pewne stężenia (zwykle 0,1% lub 1%), musimy je wskazać w punkcie 3 karty charakterystyki. Nie można ich po prostu ukryć. 

Karta charakterystyki (SDS) jest przeznaczona wyłącznie dla inspekcji chemicznej lub innych organów regulacyjnych.

Właściwie karty charakterystyki są istotnym źródłem informacji dla tych, którzy mają do czynienia z chemikaliami. Należą do nich inżynierowie bezpieczeństwa, konsultanci ds. chemikaliów, lekarze, przewoźnicy i kierownicy magazynów.

Sekcja 8 SDS ma kluczowe znaczenie dla profesjonalnego użytkownika, takiego jak inżynier bezpieczeństwa. Sekcja ta wskazuje na sprzęt ochronny (maska ochronna, filtr, buty robocze, odzież itp.) W tej sekcji wskazuje się również, na jakie substancje narażeni są pracownicy i jakie są limity bezpiecznego użytkowania (np. jakie jest jeszcze bezpieczne stężenie acetonu w powietrzu).

Na przykład lekarz potrzebuje kart charakterystyki substancji niebezpiecznych do przygotowania oceny ryzyka dla danego stanowiska pracy. W tym przypadku dane z kart charakterystyki SDS stanowią podstawę do przygotowania takiej oceny/dokumentu.

Osoby zainteresowane odpadami i gospodarką odpadami mogą znaleźć odpowiednie informacje w Sekcji 13. Sekcja 14 jest ważna dla przewoźników, aby byli oni poinformowani o rodzaju chemikaliów, które przewożą.

Wszystkie informacje są zebrane w jednej karcie charakterystyki i dlatego są przeznaczone dla różnych ekspertów (a nie tylko dla inspektorów, co często jest powszechnym przekonaniem). 

Nie przygotowywaliśmy karty charakterystyki, więc nie ponosimy za nią odpowiedzialności.
Błąd. Oto co jest napisane w Guidace na temat sporządzania kart charakterystyki (SDS):

"We wszystkich przypadkach dostawcy substancji lub mieszaniny, która wymaga karty charakterystyki, ponoszą odpowiedzialność za jej zawartość, nawet jeśli sami mogli nie przygotować karty charakterystyki".

Być może myślisz sobie, że nie jesteś dostawcą. Ale poczekaj. Przyjrzyjmy się definicji, zanim dojdziemy do jakichkolwiek wniosków.

Dostawca to, najprościej rzecz ujmując, każdy uczestnik łańcucha dostaw.

Tak więc Twój dostawca ponosi odpowiedzialność wobec Ciebie. A Ty jesteś przede wszystkim odpowiedzialny wobec tych, którym sprzedałeś substancję lub mieszaninę. Osoba dostarczająca substancję lub mieszaninę jest zatem odpowiedzialna za treść karty charakterystyki.

Oznacza to, że dostawca jest odpowiedzialny nawet wtedy, gdy nie przygotował lub nie sporządził karty charakterystyki (np. bezpośrednie tłumaczenie oryginału). Podstawową zasadą jest to, że po rozdaniu karty charakterystyki dostawca jest odpowiedzialny za to, co jest na niej napisane.

Dlatego powinieneś wiedzieć (lub zostać poinformowany), co przekazujesz. 

Tłumaczenie SDD zostało wykonane starannie i najlepiej jak potrafiłeś.
Na pewno miałeś dobre intencje, ale czy to zwalnia Cię z odpowiedzialności?

Niestety nie, ponieważ przepisy wymagają, abyś wiedział, co rozdajesz. Oznacza to również, że powinieneś znać treść karty charakterystyki i wiedzieć, jak bronić jej treści.

Ta część odnosząca się do odpowiedzialności, jest zapisana w drugiej części Wytycznych, która mówi:

"W takich przypadkach informacje dostarczone przez ich dostawców są wyraźnie użytecznym i istotnym źródłem informacji, z którego mogą oni korzystać przy sporządzaniu własnych kart charakterystyki".

Kluczową częścią, która jest najczęściej pomijana, jest to, że jest to tylko użyteczne i odpowiednie źródło informacji. Nic więcej.

Dlatego, jeśli przetłumaczyłeś kartę charakterystyki, pozostajesz odpowiedzialny za jej zawartość. 

My tylko przepisaliśmy informacje, które już były w dokumencie.
To jest podobny błąd do tego powyżej.

Jeśli przepisujesz informacje, nadal odpowiadasz za ich treść. Jest ku temu prosty powód. Przepisując tylko informacje nie weryfikujesz ich poprawności. Co więcej, możesz nieświadomie zamieścić błędy, które mogły istnieć w poprzedniej karcie charakterystyki.

Tak więc z punktu widzenia obowiązków (i organów prawnych) nie zrobiłeś wszystkiego, co w Twojej mocy, aby wykryć i wyeliminować błędy. 

Etykiety produktu są materiałem marketingowym i są oddzielone od SDS

Fałsz. Treść na etykiecie musi zawsze odpowiadać informacjom zawartym w Karcie Charakterystyki. Choć mogłoby się wydawać, że etykiety zawierają tylko marketing, to tak nie jest.

Nie zrozumcie mnie źle. Umieszczanie materiałów marketingowych na etykiecie jest w porządku. Pamiętaj jednak, że musisz również zawrzeć niezbędne informacje prawne, takie jak zwroty wskazujące rodzaj zagrożenia. W tym celu należy zajrzeć do karty charakterystyki produktu.

Zamieszczenie obu informacji uświadamia konsumentom potencjalne zagrożenia (nie tylko korzyści) przed użyciem danego produktu.

Oto kilka innych błędów, jeśli chodzi o etykiety:

Stosowanie różnych nazw na etykiecie i w karcie charakterystyki dla tego samego produktu.
Czarno-białe piktogramy zagrożeń GHS zamiast kolorowych.
Etykiety, na których tekst jest zbyt mały, aby go odczytać.
Zmniejszanie rozmiarów piktogramów zagrożeń GHS w celu uzyskania dodatkowego miejsca na tekst marketingowy.
Poziomo ułożony tekst na pionowo ułożonym produkcie.
Nazwy substancji niebezpiecznych nie przetłumaczone na języki lokalne.
Te błędy dotyczące etykiet to typowe myślenie sprzedażowe, które wpędza wiele firm w kłopoty. 

Nie musimy udowadniać kart charakterystyki, ponieważ są to dokumenty statyczne
Słyszałem to wiele razy: "Zrobiliśmy to, co było od nas wymagane i teraz jesteśmy po bezpiecznej stronie". Nie jest tak.

Na aktualizację kart charakterystyki (i etykiet) mają wpływ co najmniej trzy czynniki.

Po pierwsze, skład produktu może ulec zmianie.

Wystarczy pomyśleć o ostatnim kryzysie gospodarczym, kiedy firmy szukały tańszych materiałów, a receptury produktów zmieniały się kilka razy w ciągu roku.

Po drugie, karty charakterystyki substancji czynnych również mogą się zmieniać. Faktem jest, że substancje są stale badane i w związku z tym są na nowo kategoryzowane.

Oto prosty przykład kwasu borowego.

Lata temu kwas borowy był obecny w wielu produktach ogólnego zastosowania (był nawet stosowany w produktach kosmetycznych) i był zaklasyfikowany jako nieszkodliwy.

Następnie, gdy pojawiło się więcej informacji na temat tej substancji, została ona zaklasyfikowana jako bardzo niebezpieczna - toksyczna dla reprodukcji - w wyniku czego konieczne było sporządzenie nowej karty charakterystyki dla kwasu borowego. Ponadto należało ponownie sporządzić karty charakterystyki dla wszystkich produktów (mieszanin) zawierających kwas borowy.

Trzecim czynnikiem jest ten, który większość ludzi zna - zmiana przepisów. Karty charakterystyki muszą być dostosowane do zmian w ustawodawstwie. W ciągu ostatnich kilku lat najbardziej znaną zmianą było przejście z prawodawstwa DPD na CLP, które wprowadziło nowy system oznakowania i klasyfikacji.

Jeśli karta charakterystyki była kiedykolwiek dokumentem statycznym, to od dłuższego czasu już nim nie jest.

Teraz, jeśli te 7 punktów ma dla Ciebie sens, proszę, nie siedź tam tylko kiwając głową.

Zastosuj te lekcje w sposób praktyczny, a być może staniesz się bardziej skuteczny, jeśli chodzi o lepszą obsługę swoich klientów. I będziesz szczęśliwszy, ponieważ osiągnięcia są kluczem do szczęścia.